De Powersaver Game

Welkom op de site van Powersaver. Powersaver is een game project dat uitgevoerd wordt voor de Universiteit Utrecht om onderzoek mogelijk te maken naar de gedrags/attitude verandering bij het op langere termijn spelen van een persuasive game. In dit geval gaat het erom gebruikers van de game te motiveren zuiniger met energie om te gaan.

Ons team dat dit spel (verder) gaat ontwikkelen bestaat uit 11 personen waaronder 9 studenten Gametechnology van de UU en 2 personen die een MBO opleiding volgen. Het doel van het spel is dus, spelers te motiveren minder elektriciteit en aardgas in het huishouden te verbruiken. De beloningen voor de speler zijn de progressie in de game, een lagere energierekening, het leren om energiezuinig te leven, met duurzaamheid bezig te zijn en het plezier van spelen.

Om het spel te spelen moet je al van te voren registreerd zijn en de BeNext datalogger moet correct verbonden zijn met uw slimme meter kast. Het is dan mogelijk om het spel te spelen op deze site: http://powersaver.science.uu.nl/Account/LogIn

The Powersaver Game is klaar! Hieronder kunnen jullie een paar screenshots zien (24/06/2016):







*This program has been developed by students from the bachelor Computer Science at Utrecht University within the Software and Game project course (time-period) © Copyright Utrecht University (Department of Information and Computing Sciences)

Eindpresentatie en afschreid met Team USE_LESS
Geschreven door Tommy Graven, 24 juni 2016

De laatste SCRUM Sprint is af. we kunnen volgende week nog kleine aanpassingen/verbeteringen aanbrengen voor dat we alles volledig afronden., We hopen natuurlijk dat de opdrachtgever tevreden zal zijn met het eindresultaat en dat hij zijn deelonderzoeken zo goed mogelijk kan uitvoeren.
Uiteindelijk , als we terug kijken hebben wij met plezier aan dit project gewerkt in hele goede samenwerking. Het is met spijt dat we ons groepswerk tot een einde zien komen. Het wachten is op de eindpresentatie en we hopen dat alles goed zal verlopen.

Trailer en Voorbereiding presentaties
Geschreven door Tommy Graven, 19 juni 2016

De projecrtuimte werd deze week steeds leger, omdat we de laatste stories nu snel afkrijgen en er verder weinig werk overblijft. Geert en ik hebben samen de trailer gefilmd en hij gaat nog verder met het editeren van de clips. Het wachten is nu nog op de twee laatste presentaties waar Geert, Jurre en waarschijnlijk ook Stef gaan praten over onze reflecties en het eindprodukt.

Laatste Sprint
Geschreven door Tommy Graven, 12 juni 2016

Deze week zijn we vooral doorgegaan met playtesten, bugs fixen en layouts verbeteren. In het spel moeten er nog vooral 3 dingen gedaan worden :

-Muziek implementeren, dat verschillend moet zijn voor verschillende game states (menu, quizzes, eindspel, cutscenes, ...), daar is Gijs al een tijdje mee bezig geweest maar de Phaser game engine die we gebruiken doet moeilijk, we hopen en verwachten dat we dit voor komende donderdag af hebben.
-Het evaluatieformulier wordt om voor dezelfde redenen opnieuw gemaakt, daar hebben we heel lang aan gezeten omdat Phaser geen textfields supporteert en de frameworks waren outdated of niet compatible met elke browser. Na een lange tijd hebben we het volledig werkend gekregen op computer maar er waren veel bugs op tablet die ingewikkeld te fixen waren en volgens onze verwachting te veel tijd zouden kosten. Dus we maken nu een complete aparte HTML pagina hiervoor
-Character customization moet volledig af (het werkt al prima maar er komen nog verbeteringen).

Verder wordt er nog gewerkt aan de trailer en de komende presentatie.

Documentatie schrijven en getest
Geschreven door Tommy Graven, 5 juni 2016

We hebben deze week allerlei documentatie geschreven, vooral aan het eindverslag gewerkt waarin we de bestudeerde vraag van de opdrachtgever en eindproduct beschrijven, de belangrijke beslissingen en keuzes (dat waren er weinig omdat we verder werkte aan een al bestaand project) en uiteindelijk de algemene en personele reflecties. Verder hebben we ook veel tijd besteed aan playtesten op computer en op tablet en bugs zitten fixen.

SCRUM Sprint 7
Geschreven door Tommy Graven, 27 may 2016

Het einde is dichtbij, er wordt gewerkt aan de documentatie, met name het eindverslag, het strafverslag en uitleg over de code. Verder moeten we binnenkort met de trailer beginnen van het spel, de code review inplannen en allerlei kleine taakjes uitvoeren zoals: muziek veranderen, GUI en configuraties in database opslaan en inladen, nieuwe character animaties eindelijjk af krijgen en vooral de character personalisatie af krijgen, die het nog niet helemaal goed doet.

Code refactoren, art en personalisatie
Geschreven door Tommy Graven, 21 may 2016

De user stories van deze sprint waren best snel klaar, er wordt veel gewerkt aan code refactoring omdat de 2de code review er bijna aan komt en de 1ste niet zo best ging. Verder hebben de artiesten deze tijd wat meer te doen : Er moet duidelijker worden gemaakt waar de speler heen moet, welke deur hij moet openen. Nu zit Kyoto steeds voor een bepaalde deur die de speler moet aan klikken om verder te komen maar het is nog niet zo duidelijk te zien. Verder moet de professor meer emotie gaan tonen, er moet meer verschil zijn tussen goed en kwaad.
Character personalisatie gaat voorlopig de goeie kant op, als Leon er te lang over doet dan zullen vast andere teamleden met hem werken volgende sprint om het sneller af te krijgen.

Botanische tuinen
Geschreven door Tommy Graven, 14 may 2016
geen foto beschikbaar

Deze week hebben we van het mooie weer geprofiteerd en zijn we met het team naar de botanische tuinen gegaan. Er moet de komende tijd met name gewerkt worden aan de personalisatie van de characters en het refactoren van de code.
Vrijdag was het trouwens de verjaardag van Sofie die 21 wordt, HB SoFiE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Koningsdag en hemelvaart
Geschreven door Tommy Graven, 7 may 2016

De universiteit is nogal wat dagen gesloten, koningsdag, hemelvaart en de daar opvolgende vrijdag, dus zullen we vooral thuis moeten werken.
Als laatste leuke toevoeging hebben we in een bepaalde kamer in het spel een evaluatie invoerscherm geimplementeerd waar je mening kunt geven over verschillende vragen. Als die beantwoord zijn kan de projectleider ze weer terug zien en gebruiken in zijn onderzoeken om te kijken bijv. welke missies te makkelijk of te moelijk waren en waarom, etc.

SCRUM Sprint 5
Geschreven door Tommy Graven, 30 april 2016

De 5de sprint zit erop. we zitten nog steeds goed op schema. De projectleider had trouwens vermeld dat het onderdeel van de personalisatie « reele gezichten plakken op virtuele characters » niet meer verplicht was nadat we wat prototypes hebben laten zien. Dus dat scheelt een hoop werk. We zijn al best ver gekomen met de feedback en competitie modules, volgende sprint gaan we wat meer aandacht geven aan de personalisatie module (besparing, missies, competitie en avatars personaliseren).

Lastige sprint
Geschreven door Tommy Graven, 23 april 2016

Vorige week en deze week waren natuurlijk druk door de tentamens van de andere vakken. Tegen onze verwachtingen in zijn we toch weer een stuk verder gekomen met deze sprint. Met name de laatste dagen hebben we een spurt gemaakt en hebben we bijna alles af kunnen krijgen.
We hebben verschillende dingen geimplementeerd, bijv. het eindspel, het gasverbruik verwerkt in het spel, de hud nog een keer aangepast, nieuwe cutscenes, etc.
Verder, werd er een code review gedaan: we moeten vooral meer ons best doen over ontwerpkeuzes... :'(
We zullen daar meer rekening mee houden.

SCRUM Sprint 4
Geschreven door Tommy Graven, 18 april 2016

De klant was tevreden met de nieuwe implementaties, hij wenste nog wat kleine aanpassingen maar verder werd alles goed bevonden.
Behalve het eindspel en het benext gasverbruik verwerken in een grafiek en implementeren in het spel hebben we elke user story van deze sprint af gekregen. We hadden al gedacht dat deze twee onderdelen wat meer tijd zouden innemen. De groep krijgt het deze week nog best druk, we moeten de eindtentamens voorbereiden van andere vakken dus een zware week..

Verder heeft Jurre onze code gepresenteerd aan een student assistent zodat hij het kan reviewen, het was best moeiljk uit te leggen wat wij allemaal hebben toegevoegd want we zijn verder gegaan met een bestaande project, maar hopelijk komt hij er wel uit.

Het eten en het poolen was dinsdag erg geslaagd, leuk een keer wat anders te doen met deze groep. Geert wilde de overgebleven pizzas nog meenemen voor de volgende dag, maar gelukkig kon ik hem kunnen overtuigen daar van af te zien. Jurre maakte uiteindelijk nog iedereen af met poolen... 😀

Teambuilden
Geschreven door Tommy Graven, 11 april 2016

Sophie heeft de laatste week de uitleg documentatie geschreven voor meneer Fijnheer zodat hij makkelijk alles kan installeren bij de huishoudens, ze heeft ook documentatie geschreven over het spel en uitleg voor de spelers. Verder zijn wij verder aan de slag geweest met verschillende user stories: de HUD aanpassen, het medaille systeem gebouwd, gasverbruiken van BeNext opgehaald, BeNext API keys geimplementeerd, de artwork voor de professor maken met tentakels voor het eindpsel, de theetijd kamer toegevoegd, de mini game aan het eindspel gesloopd, en als laatste hebben we gewerkt aan het nieuwe eindspel: een grote quiz.
Als laatst: Leon, Gijs en Stef hebben zich voorbereid op de belangrijke tussen presentatie voor morgen

Oh ja... woensdag gaan we teambuilden: met zijn allen poolen en pizza eten. WOOOOOHOOOOOOOOOOOOO!!!!!!!!!

SCRUM Sprint 3 en eerste Milestone gehaald
Geschreven door Tommy Graven, 1 april 2016

De derde SCRUM Sprint is eindelijk af en de opdrachten die noodzakelijk waren voor het eerste deelonderzoek zijn ook afgerond. De meeting met onze klant is goed verlopen, we hebben verschillende dingen besproken:
-het nieuwe artwork in de game
-de verschillende functionaliteiten in het admin paneel: hoe nieuwe gebruikers kunnen worden toegevoegd in het spel, hoe de stroomgebruik gegevens van die gebruikers gedownload kunnen worden en vertoond op een Excel tabel zodat het daarna kan worden gebruikt voor de deelonderzoeken van de klant
-de functionaliteiten in het menu en dashboard: hoe je de stroomgegevens kunt lezen in een grafiek, hoe je de tips kunt ontvangen en lezen (ook terug lezen als het nodig is)
-we hebben laten zien dat alle bekende bugs tot nu toe zijn gefixed, als er alsnog een bug optreedt hoeft de gebruiker meestal alleen de pagina te refreshen en dan werkt de game weer prima.

De klant was er heel tevreden over, hij verwacht alleen nog de uitleg documentatie zo dat hij alles makkelijk kan installeren bij ieder huishouden en vervolgens kan beginnen met zijn eerste 2 deelonderzoeken

2de Groepspresentatie
Geschreven door Tommy Graven, 22 maart 2016

De tweede groepspresentatie is geweest, Jurre en Sofie hebben allebei gepraat over het onderwerp: requirements management en architectuur.
Hier hebben ze in detail uitgelegd wie de stakeholders zijn bij het project, wat willen die stakeholders, welke quality attributen zijn belangrijk, wat zijn de grootste risico's die we kunnen identificeren, etc.

De eerste deadline komt steeds dichterbij, de groep is deze week verder nog hard bezig geweest met alle user stories die voor April af moeten zijn.

SCRUM Sprint 2
Geschreven door Tommy Graven, 14 maart 2016

Het is ons gelukt om de data van BeNext te verwerken in een graphiek, de gebruiker kan nu dagelijks, wekelijks of maandelijks kijken hoeveel electriciteit hij verbruikt heeft in het spel. Verder, alle energie besparingstips zitten nu in een tabel en kunnen nu ook mooi op de dashboard geprint worden. Het lukt alleen nog niet helemaal om de juiste tips te krijgen afhankelijk van de sessie dus daar zijn we nu hard mee bezig. We moeten nog voor de eerste deadline voor april nog:
-de besparing berekenen op basis van data
-zorgen voor cross browser compatibility en compatabiliteit met elke tablet (dus veel testen)
-tips toevoegen in de backend, mogelijkheid om vorige tips terug te zien in het spel en zien wanneer de volgende tips uit komen.
-nog meer bugs fixen...
-en uiteindelijk als er nog tijd over blijft het nieuwe artwork voor deze versie implementeren

Groepspresentatie en verder werken met de volgende SCRUM Sprint
Geschreven door Tommy Graven, 5 maart 2016

De eerste groepspresentatie is geweest. Alex, Geert en ik hebben alle 3 gepraat over het eerste onderwerp: de scrum. Hier hebben wij antwoord gegeven op vragen zoals: wat is de product visie van het project? wat zijn de belangrijke user stories? hoe gaan we die opbreken? hoe hebben we prioriteiten toegekend? etc.
Mensen vonden het technisch best ingewikkeld en vroegen zich af of we alles op tijd af zullen krijgen. Verder vonden ze het interessant om te weten wat de opdrachtgever verwacht met zijn deelonderzoeken.

SCRUM Sprint 1
Geschreven door Tommy Graven, 27 februari 2016
geen foto beschikbaar

De eerste scrum sprint is achter de rug en het is ons al gelukt om data op te halen van BeNext, een protype te ontwikkelen van het Dashboard, en er zijn weer een paar bugs gefixed.
De klant heeft onze demo bekeken en was hier tevreden over. Een probleem was echter dat we niet op de hoogte waren dat het artwork tussen de verschillende gameversies/modules consistent moeten zijn.
De artiesten hadden tot nu toe de artwork van 2 kamers gemaakt, om alle kamers te doen en te implementeren in het spel kost veel tijd en het is een te groot risico om het voor April te proberen. De artiesten kunnen zich dus beter concentreren op user stories die een hogere prioriteit hebben, zelfs als het weinig lijkt.

Verder, hebben ik en Geert een gedetailleerde verslag geschreven over de projectplanning en die aan de begeleider opgestuurd zodat hij feedback kan geven.

Testen van The Power Saver Game
Geschreven door Tommy Graven, 21 februari 2016
geen foto beschikbaar

Er wordt gepraat over de taak verdeling, we beginnen met het verzinnen van stories. Om de game beter te leren kennen wordt het bestaande spel getest en er wordt naar de code gekeken, we merken gelijk dat het oude project van de groep van laatst jaar (UNIPOWER) helaas, vol met bugs is. Enkele teamleden gaan gelijk aan de slag met het fixen van sommige bugs terwijl anderen het spel nog op hun computer proberen te compileren. Geert heeft de eerste echte (kleine) story voltooid: het weghalen van de "singleplayer" optie in het spel.

We zijn begonnen!
Geschreven door Tommy Graven, 14 februari 2016
Deze donderdag was de eerste meeting en kennismaking van het team. Helaas kon onze opdrachtgever er niet bij zijn vandaag en moesten we meteen een nieuwe afspraak maken om hem te ontmoeten. Gelukkig was er voor ons nog steeds genoeg te doen. We zijn meteen overgegaan op het uitzoeken van een naam. Na een korte discussie kwam Jurre op het beste voorstel met USE LESS en konden we verder gaan met het opzetten van onze eerste vergadering en alle vragen die wij hadden voor onze opdrachtgever en het contactpersoon van het vorige team.

Members van team USE_LESS:

Jurre Berkhout (21)
geen foto beschikbaar

Jurre is een derdejaars Gametechnologie student aan de Universiteit Utrecht. Met de minor Gamedesign net onder de riem hoopt hij met het softwareproject zijn praktische kennis over het maken en onderhouden van games uit te breiden. Buiten zijn studie om is hij een fanatieke gamer en hij hoopt dan ook later aan bak te kunnen als developer, waarbij Valve het hoogst op zijn lijstje staat.

Geert Beuneker (21)
geen foto beschikbaar

Geert zit in zijn derde jaar van de Gametechnologie Bachelor. Hij is naast zijn studie bezig met game development en alles wat om games draait. Hij heeft ervaring met game design met een Minor Game Design achter de rug en een collectie van spellen die hij heeft ontwikkeld. Naast het maken van games helpt hij ook met het organiseren van het game event "Indievelopment" en gaat hij graag naar game events. Hobby's zijn volleybal, gitaar spelen en, hoe kan het ook anders, gamen.

Alex van Loon (21)
geen foto beschikbaar

Alex is een vierdejaars student gametech. Naast zijn studie werkt hij als php developer bij voiceintelligence/3webapps. Daarnaast is ook Alex helemaal gek van games(verassing) en speelt veel gitaar. Daarnaast doet Alex ook aan stijldansen.

Tommy Graven (20)
geen foto beschikbaar

Tommy is derde jaars student aan de opleiding Gametechnology. Hij komt uit Frankrijk en woont sinds 2,5 jaar in Nederland. Zijn hobbies: muziek, sport, kunst en gamen. Hij kijkt er naar uit om in groepsverband aan dit project te werken en wat hij de afgelopen jaren geleerd heeft toe te kunnen passen.

Jesse van der Ceelen (21)
geen foto beschikbaar

Jesse is, wat een verrassing, ook een derdejaars Gametechnologie student aan de Universiteit Utrecht! Hij is fanatiek bezig met zijn studie en hoopt zijn bachelor met een Cum Laude af te sluiten, waarna hij verder wil gaan in een master Kunstmatige Intelligentie. Hiernaast is hij een fanatiek gamer (opnieuw, grote verrassing voor een Gametech student) en speelt hij zo nu en dan tabletops, tot nu toe alleen Dungeons and Dragons.

Gijs Kwaks (21)
geen foto beschikbaar

Gijs is ook een derde jaars Game Technology student aan de universiteit van Utrecht. Naast student zijn is hij ook druk bezig met back-end webdevelopment voor WeAreKonzept en is actief lid bij studievereniging Sticky. Hobbies zijn hardlopen, wintersporten en gamen

Leon Moraru (24)
geen foto beschikbaar

Leon is een vijfdejaars Gametech student die graag zijn eindproject succesvol wilt afronden. Enthusiast over games , werkt hij in zijn vrije tijd aan persoonlijke projecten die momenteel nog niet het daglicht kunnen verdragen.

Stef Velzel (20)
geen foto beschikbaar

Stef is derdejaars Gametechnologie student aan de Universiteit Utrecht. Hij is bijna klaar met zijn bachelor, met het softwareproject hoopt hij zijn bachelor met een succesvol project af te sluiten. In zijn vrije tijd werkt hij aan persoonlijke projecten waar hij erg veel leert over graphics en games. Ook is hij, zoals vele, een fanatieke gamer. Later hoopt hij als backend developer bij een game bedrijf te werken.

Sofie Vos (20)
geen foto beschikbaar

Sofie is derdejaars student gametechnologie aan de Universiteit Utrecht. Ze vindt het erg leuk om aan games te werken, en werkt daarom ook naast de bachelor aan games. Ze hoopt om zich daar na de studie verder op te storten. Haar grootste hobby is gamen, maar ook piano spelen en lezen vindt ze fijn.

Annemieke Muis (21)
geen foto beschikbaar

Annemieke is derdejaars student game artist te Deltion College in Zwolle. Haar hobby's zijn tekenen, schrijven en lezen. Naast school volgt ze ook een cursus creatief schrijven. Na haar studie is ze nog van plan een HBO opleiding te volgen.

Joyce van der Zon (21)
geen foto beschikbaar

Joyce is een derdejaars Game artist student van het Grafisch Lyceum in Utrecht. Ze vindt het maken van game related art erg leuk en wilt daardoor doorstuderen bij een HBO, om haar vaardigheden als artist zijnde te verbeteren. Haar droom is ooit voor Square Enix een character voor hebben mogen designen. Naast haar studie doet ze aan musical klas en is ze vrijwilliger bij de scouting voor kinderen van 6 tot 11 jaar. Ook is ze natuurlijk een Gamer.

Kantoor

Buys Ballotgebouw, kamer 6.81
Princetonplein 5
3584 CC Utrecht


Contactpersoon Opdrachtgever

Jan Dirk Fijnheer Stuur een mail


Contactpersoon Projectbureau

Frank van der Stappen Stuur een mail


Webmasters

Tommy Graven Stuur een mail
Alex van Loon Stuur een mail