Scoren met Sporen

Scoren met Sporen

Welkom op de website van LowCoStudio, een groep van
12 studenten die zich bezighouden met het ontwikkelen van de game "Scoren met Sporen" voor ProRail.

Game Zevenaar

ProRail gebruikt intern en extern het Serious Game Zevenaar om te laten zien wat de hoofdtaken van ProRail zijn: ontwerpen van infrastructuur, maken van dienstregeling en toetsen en leiden van verkeer. Meerdere spelers werken samen om een station te ontwerpen dat aan bepaalde eisen voldoet. ProRail wil dat dit spel gedigitaliseerd wordt. Dit zal niet alleen het simuleren van het ontworpen treinstation verbeteren en versnelen, maar biedt ook de mogelijkheid om andere situaties dan Zevenaar toe te passen.

De game bestaat uit drie fasen:

  1. Elke groep beschikt over een kaart van het station. Bouw je station volgens de bouwopdracht (zie achteraan de spelregels). Daarbij plaats je de beschikbare tegels in een bouwvakje. Een tegel over 2 vakjes leggen is dus niet toegestaan.
  2. Als je stationsgebied klaar is, is het tijd om te testen. Een dienstregeling wordt gegeven met voor elke tijdstap een aantal acties, die je moet nabootsen.
  3. Er gaat wel eens wat mis op het spoor, ook in jouw stationsgebied. In deze fase wordt jouw station weer getest: kunnen de treinen fatsoenlijk blijven rijden als er stremmingen zijn? De stremmingen zijn natuurlijk leidend: als er een trein stuk is mag hij niet rijden en als er een spoor stuk is, mag een trein niet op die spoortegel komen.

Wil je meer weten?

Ons doel

Eerst zullen we ons focussen op het neerzetten van een standalone game die zo generiek mogelijk is en ook later uitbreidbaar tot een multiplayer game door de front end en back end te hosten op verschillende apparatuur. Het uiteindelijke doel is om een zo universeel/generiek mogelijk spel in multiplayer mode te kunnen spelen. Het idee is om een laptop/tablet voor de gameleader te hebben en een aantal laptops/tablets voor de spelers.